Paus Adrianus VI, Van Enckenvoirt, Van Lamsweerde, Hesselt van Dinter

Paus Adrianus VI, Van Enckenvoirt, Van Lamsweerde, Hesselt van Dinter

Vijf eeuwen geleden werd de in Utrecht geboren Adriaan Florisz (1459 – 1523) tot paus verkozen als Adrianus VI. Hij was een gematigd persoon, wat echter niet paste bij de heersende cultuur destijds van de Heilige Stoel. Alhoewel de Kerk hervormingen juist goed kon gebruiken, kwam er van zijn plannen daartoe nauwelijks iets terecht door diens vroege overlijden reeds een jaar later. Als jongeling kreeg Adriaan onderwijs in de geest van de Moderne Devotie. Hij ging nadien in Leuven theologie studeren. Weer later werd hij er rector van de Leuvense universiteit. Een beslissend moment was het toen Adriaan in 1507

Nederlandse adel in Indië

In Nederland bevinden zich thans ongeveer 280 geslachten die tot de adel van het koninkrijk  behoren. Daarvan hadden er 139 een band met Nederlands-Indië, vooral omdat een tak van de familie er in de afgelopen twee eeuwen geruime tijd was gevestigd, of in ieder geval een aantal familieleden. Bij 28 geslachten was die band opvallend intensief. Hun namen staan op de lijst extra donker weergegeven. Daarentegen gaat het bij de geslachten De Beijer, Creutz, Hamer, De Mauregnault, Mock, Van Pelser, Van Rendorp steeds om slechts één persoon in Indië. Hij was echter voorouder van de thans bloeiende familie. Van Cammingha

Het edele ros

Het edele ros

De laatste tijd is er veel belangstelling voor het paard in de kunst. Na de tentoonstelling over het steppepaard (Allard Pierson Museum), over de schilder van krijgspaarden Hermanus Koekkoek (1869-1929; Koekkoek Haus te Kleef ) valt er dit jaar het werk door George Stubbs (1747- 1806; Mauritshuis) te zien. De laatste kunstenaar brengt vooral de schoonheid en de gratie van het dier tot uitdrukking. De waardering voor het paard bestaat al sinds mensenheugenis. Men heeft bewondering voor de snelheid, de kracht, de intelligentie, het karakter, het dienstbare en het betrouwbare. Evenals bij een mens heeft het paard een hoofd en

Dertigjarige Oorlog (1618 – 1648), militairen en ‘Nederland’

Dertigjarige Oorlog (1618 – 1648), militairen en ‘Nederland’

Vier eeuwen geleden brak de Dertigjarige Oorlog uit, een strijd om de hegemonie in Europa. In Bohemen (Tsjechië) voelden protestantse edelen zich in hun positie bedreigd. Want de Habsburgse keizer miskende gedeeltelijk hun privileges. Die zag het katholicisme namelijk als een geschikt bindmiddel voor het rijk. Daarom besloten enkele ‘rebellen’ tijdens een bijeenkomst op de Praagse burcht in 1618, om twee keizerlijke gouverneurs en een secretaris vanaf de tweede verdieping uit het raam te duwen. Deze zogenaamde Defenestratie had als doel te provoceren en vormde het signaal tot de oorlog.1 In de Nederlanden was een vergelijkbare strijd reeds gaande met

Rijk in Groningen – Borgen en Stadspaleizen, 1600 – 1800

Rijk in Groningen – Borgen en Stadspaleizen, 1600 – 1800

tentoonstelling 27 mei 2017 t/m 12 november 2017 In het Groninger Museum is een tentoonstelling te bezichtigen over kunstvoorwerpen die afkomstig zijn uit de vele borgen, die de provincie Groningen vroeger telde en uit enkele herenhuizen. Tevens zijn er vier van dergelijke kastelen bij de expositie betrokken, die niet meer worden bewoond en thans als museum fungeren. Daarbij gaat het om de enigszins sober uitgevoerde, maar oude, Menkemaborg. (Bekendste familienaam eraan verbonden: Alberda). Voorzien van meer ornamenten, en daarom sierlijker, is de Fraeylemaborg (Thomassen à Thuessink van der Hoop van Slochteren). De andere twee zijn: de borgen Verhildersum (Tjarda van

Sproke

Sproke

van den Graeff van Polsbroek in het Bosch van Drakestein De Graeff van Polsbroek gekleed in zijn Pels Rijcken gekocht bij den Huydecoper van Zeyst bestijgt met zijn gevolg de Koets Loyenga, bespannen met de Vos van Steenwijk en de Bruin Kops. Hij gaat zich begeven langs de Steengracht voor een Trip in het gevaarlijke Bosch van Drakestein. Aan den zoom van ’t Woudt speelt het kind van Roodenbeke met de Jonge van Ellemeet en de Jonge van der Hale. Het vraagt om een aalmoes. De Graeff werpt het een Schimmelpenninck toe, geslagen door den Munter van Sleeburg. „Oh graaf”

Promotie Adelsrecht

Promotie Adelsrecht

Onlangs vond er bij de Universiteit van Maastricht een opmerkelijke promotie plaats, met als onderwerp het Nederlandse adelsrecht. Van het proefschrift is al direct een mooi geïllustreerd boekwerk gemaakt. Door de titel ‘Nederlands adelsrecht, wettelijke adeldom als historisch gegroeid instituut’ kan men denken met een historisch onderwerp van doen te hebben. Want juist door de voorrechten was adel tijdens het ancien régime als aparte stand herkenbaar. Maar aangezien Nederland toen nog niet als zodanig bestond, kon er ook geen sprake zijn van een uniform Nederlands adelsrecht. Het onderwerp betreft dan ook: het hedendaagse Nederlandse adelsrecht en de geschiedenis ervan. De ingewikkelde

Kwartierstaat von Berckefeldt

Kwartierstaat von Berckefeldt

Op de afgebeelde heraldische kwartierstaat is het volle wapen te zien van ‘Ottho van Berckenfeldt’ en de wapenschildjes van diens voorouders, met vermelding eronder van de betreffende familienaam. Het overzicht is attractief uitgevoerd, wat het een plezier maakt om er naar te kijken. De schildjes staan zoals gebruikelijk op regelmatige afstand van elkaar. Zij zijn opvallend door koorden met elkaar verbonden. Vaak worden in plaats daarvan boomtakken gebruikt met blaadjes eraan, vergelijkbaar met de weergave van een stamboom. Door deze takken wordt de kwartierstaat dan tot een geheel gemaakt. Om een voor het oog mooi resultaat te krijgen, zijn er

De Duckenburg

De Duckenburg

Er is een zeer verzorgde publicatie verschenen over Huis De Duckenburg te Hatert, gemeente Nijmegen. De veronderstelling, op grond van de naam, dat het ooit om een burcht van de hertog -in het Frans ‘le duc’- van Gelre ging, blijkt onjuist te zijn. Want in de 14e eeuw was de familie Van Duyckenborch al eigenaar. Wel zetelde nadien lange tijd het geslacht Van Boetbergen op het kasteel, dat het ambt van erfmaarschalk van het Overkwartier bezat en volgens onbevestigde bronnen een jongere tak van het Huis Gelre zou zijn. Door huwelijk kwam het kasteel aan de Utrechtse, adellijke, familie Valckenaer,

Expositie draken

Expositie draken

In het Limburgs Museum te Venlo is de tentoonstelling DRAKEN te zien, van 23 april tot 30 oktober 2016. De draak komt als fabelwezen wereldwijd in meerdere culturen voor, bij de Babyloniërs, de Grieken, de Azteken, de Chinezen en in het Christelijke Westen. In Europa is de draak het symbool van het kwaad geworden. In China is dit niet het geval, daar staat het voor alles dat ontzagwekkend is. Dit kan bijvoorbeeld een storm zijn, een grote bergketen, of een rivier. Die laatste vormt voor de bevolking gewoonlijk een weldaad, maar kan op zijn tijd ook bedreigend zijn en verwoestend.